خشکبار نگین تاک ملایر
فواید استفاده از زعفران در سلامتی
فواید استفاده از زعفران در سلامتی
1) زعفران از زمانهای بسیار قدیم به عنوان درمانی برای انواع دردها بکار می رفته است. بدون اغراق میتوان گفت که زعفران خواص درمانی همه جانبه دارد و امروزه به عنوان درمان طبیعی برای بسیاری از بیماریها بکار میرود.
2) در منطفه خاورمیانه از زعفران عموما به عنوان ماده ای برای درمان افسردگی غیرمضمن بکار میرود و به ماده ای نشاط آور معروف است.
3) در طب چینی از این گیاه به عنوان مسکنی برای گرفتگی عضلات و کبودی و ضرب دیدگی و همچنین درمان آسم استفاده میشده است.
4) در طب سنتی از زعفران به عنوان ماده ای اشتها آور استفاده میشده است.
5) این ادویه منبع بسیار غنی از مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم است. پتاسیم کار کنترل ضربان قلب و فشار خون را به عهده دارد از این جهت برای بدن بسیار ضروری است.مس و منگنز در بدن فاکتورهای کمکی و ضروری برای آنزیم های آنتی اکسیدانی است. آهن در بدن برای تولید سلولهای قرمز خونی بسیار ضروری است.
6) زعفران برای درمان آسم، سرفه، سیاه سرفه بکار میرود و همچنین ماده ای خلط آور است.
7) زعفران برای درمان بیخوابی، آلزایمر، ترس، شوک های عصبی ، درد و سوزش قلب مفید است.
8) خوردن زعفران باعث کاهش ضربان قلب و همچنین کاهش فشار خون میشود و گفته میشود زعفران به هضم آسان غذا کمک میکند. این ماده به عملکرد کبد کمک میکند و خون را رقیق مینماید.
9) استفاده زیاد زعفران ( بیش از 10 گرم در یک وعده غذایی) که موردی خاص می باشد خطرناک است به طوریکه مصرف هر فرد در یک وعده غذایی میبایست مابین 01/0 گرم تا 02/0 گرم باشد.
10) زعفران منبع خوبی از کاروتنوئید است که برای چشم مفید است.
11) زعفران خاصیت ضد سرطانی دارد.
12) آنتی اکسیدان موجود در زعفران میزان کلسترول خون را پایین می آورد.
13) از آنجائیکه زعفران خاصیت ضد باکتری دارد برای از بین بردن جوش های صورت مفید است. به همین ترتیب این ماده میتواند به عنوان لایه بردار پوست عمل کند و سلولهای مرده پوست را از بین ببرد.
14) زعفران برای درمان ورم مفاصل مفید است. این ماده سبب کاهش سائیدگی استخوان میشود و بدین ترتیب در های مفصلی را کاهش میدهد.
15) همچنین زعفران خاصیت ضد التهاب دارد بدین صورت ورم مفاصل را کاهش میدهد.
16) زعفران ضد سرماخوردگی و آنفلوانزاست . بدین جهت در طول مدت سرماخوردگی یک فنجان شیرگرم همراه با زعفران بسیار توصیه میشود.
17) زعفران برای حفظ سلامتی دندانها مفید است و باعث قوی شدن لثه ها میگردد و التهابات و ورم لثه ها را کاهش میدهد.
18) زعفران کلیه ها را از بیماری های مربوط به کلیه حفظ میکند و باعث کاهش فشار در کلیه میشود.