خشکبار نگین تاک ملایر
فواید استفاده از انجیر در سلامتی
فواید استفاده از انجیر در سلامتی
1) انجیر میوه ای کم کالری است. 100 گرم انجیرتنها 74 کالری تولید می کند. انجیر حاوی فیبرهای قابل حل رژیمی است و همچنین حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین ها و رنگدانه های آنتی اکسیدانی است که بطور چشمگیری در سلامت بدن موثر است.
2) انجیر خشک شده منبع سرشاری از مواد معدنی و ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان است. در حقیقت خشکبار منبع غنی از انرژی است . 100 گرم انجیر خشک 249 کالری تولید می کند.
3) انجیر تازه بخصوص نوع سیاه آن سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک فلاونوید مانند کاروتن ها، لوتین، تانین ها، اسید کلرجنیک و غیره میباشد. خواص آنتی اکسیدانی آن قابل مقایسه با سیب است.
4) علاوه بر این میوه تازه آن شامل میزان کافی از ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A و E و ویتامین K می باشد. مجموع این ترکیبات فتوشیمیایی در میوه انجیر کمک به پاکسازی اکسیژن مضر ناشی از رادیکال های آزاد از بدن می کند و بنابراین ما را از سرطان، دیابت، عفونت ها و مسمومیت های غذایی محافظت میکند.
5) به همین ترتیب تحقیقات نشان میدهد که اسید کلروجنیک در این میوه ها کمک به کم کردن میزان قند خون و کنترل میزان گلوکز در دیابت نوع دوم میکند.
6) انجیر تازه همانند انجیر خشک حاوی میزان مناسبی از ویتامین های گروه B کمپلکس مانند نیاسین، پیریدوکسین، نمک آلی فولیک اسید و اسید پانتو تنیک میباشد. عملکرد این ویتامین ها همانند فاکتورهای کمکی به متابولیسم کربوهیدرات ها و پروتئین ها و چربی است.
7) انجیر خشک منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، مس، پتاسیم، منگنز،آهن، سلنیوم و روی میباشد. 100 گرم انجیر خشک حاوی 640 میلی گرم پتاسیم، 162 میلی گرم کلسیم و 03/2 میلی گرم آهن است. پتاسیم عنصر بسیار مهمی در سلول و بدن است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک میکند. مس در بدن از سلولهای قرمزخونی محافظت میکند و آهن برای تشکیل سلولهای قرمز خونی و اکسیداسیون سلولی ضروروی است.
8) میزان کلسیم در انجیر به اندازه کلسیم موجود در شیر میباشد.
9) انجير براي هضم بهتر غذا بسيار مفيد است.
10) انجیر سدیم ، چربی و کلسترول ندارد .